vlan چیست؟ نحوه عملکرد و مزایا vlan چگونه است؟



vlan چیست؟ نحوه عملکرد و مزایا vlan چگونه است؟

vlan چیست؟ نحوه عملکرد و مزایا vlan چگونه است؟

vlan جزئی از شبکه LAN است. قبل از اینکه نحوه عملکرد شبکه مجازی vlan را بدانیم بهتر است با LAN آشنا شویم. شبکه LAN گروهی از سیستم‌ها (هاست ها) و ماشین‌ها هستند که در مکان معینی مانند سازمان‌ها، آزمایشگاه‌ها، منازل و ساختمان‌های اداری به هم متصل شده‌اند. این شبکه برای اشتراک منابعی مانند فایل‌ها، چاپگرها و نرم‌افزارها می‌باشد. وقتی ابعاد LAN گسترش پیدا می‌کند و تعداد دستگاه‌ها به بیش از ۲۰۰ عدد می‌رسد شاهد مشکلاتی در شبکه هستیم. وقتی تمام‌هاست ها به یک کانال مشترک وصل شوند یک مشکل بزرگ پیش می‌آید. بخش بزرگی از پهنای باند کانال صرف رقابت بر سر تصاحب کانال و برخوردهای پی‌درپی داده‌ها می‌شود.

vlan یک نوع شبکه‌ی محلی مجازی است که در آن می‌توان دستگاه‌های متصل به یک یا چند سوئیچ را بدون محدودیت مکانی در گروه‌های کوچک‌تر، پیکربندی و مدیریت کرد. در تصویر زیر توپولوژی مربوط به دو شبکه LAN نشان داده‌شده است. مشاهده می‌کنید که همه میزبان‌ها (هاست ها) در یک LAN مشابه قرار دارند. انتقال بسته‌های داده بین سوئیچ و ایستگاه‌ها (هاست ها) با کمترین برخورد و ترافیک ممکن و بالاترین سرعت انجام می‌شود.

درصورتی‌که از vlan ها استفاده نکنیم، بسته‌های داده (broadcast) ارسالی از میزبان‌ها به تمام دستگاه‌های شبکه ارسال می‌شوند. هر دستگاهی که بسته‌های داده را دریافت کند، آن را پردازش می‌کند. این موضوع باعث افزایش سربار CPU دستگاه و کاهش امنیت شبکه می‌شود. درصورتی‌که خطوط ارتباطی روی هر سوئیچ را در یک vlan جداگانه قرار دهیم، بسته‌های داده صادرشده از هاست (میزبان) A فقط برای دستگاه‌های موجود در همان vlan ارسال می‌شوند.

لینک مقاله در متخصص شو : https://motakhasessho.ir/vlan-concept/ .