دوره آموزشی دیتابیس SQLite



دوره آموزشی دیتابیس SQLite

دوره آموزشی دیتابیس SQLite

سیستم های مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) مثل SQL Server، Oracle، MySQL، PostgreSQL همگی با مدل کلاینت/سروری کار میکنند. یعنی لازمست این دیتابیس ها روی یک Server، نصب و پیکربندی شوند و پس از آن، Client ها با اتصال به این سرورها بتوانند پرس و جوهای خود را انجام دهند. برخلاف این دیتابیس ها، SQLite نیاز به سرور ندارد (Server-less) و کل دیتابیس (جداول، اندیس ها، داده ها و … ) درون یک فایل جای دارد.
در واقع دلیل ایجاد و توسعه این دیتابیس هم همین عدم نیاز به نصب سرور دیتابیس و نیاز نداشتن به پیکربندی های ابتدایی (Zero-Conf) است.
SQLite به دلیل استفاده در انواع اپلیکیشن ها، مرورگرهای وب، سیستم عامل ها و همچنین دستگاه هایی مانند تلفن های هوشمند، بردهای سخت افزاری و … بیشترین تعداد دیتابیس نصب شده فعال در دنیاست.
برنامه نویسان با هر زبان برنامه نویسی از جمله (Visual Basic، C، C++، C#، Go، JavaScript، Matlab، Pascal، Delphi، Perl، PHP، Python، R، Ruby، Rust و … میتوانند به راحتی با کمک کتابخانه SQLite موجود در آن زبان، به این دیتابیس متصل شوند.
این دیتابیس با پشتیبانی از تراکنش ها (Transaction)، سرعت بالا و حجم کم کتابخانه آن و همچنین رایگان و open source بودن آن، به برنامه نویسان کلیه پلتفرم ها (Cross-Platform) از جمله windows، mac، linux، Android، IOS و … کمک میکند.
در این دوره آموزشی پس از دانلود و اجرای SQLite، مقدمات به همراه روش ساخت دیتابیس و جداول بیان شده است. سپس دستورات SQL مربوط به Insert، Update و Delete نشان داده شده و همچنین چگونگی نوشتن Query های Select با مثال توضیح داده شده است. مبحث مهم Join کردن جداول، ایجاد Trigger برای جداول و کار با Index ها به منظور بهبود Performance فراخوانی داده ها بصورت عملی شرح داده شده است. سپس به ایجاد Transaction، SubQuery و تعدادی از دستورات مختص SQLite پرداخته شده و در انتها نیز با چگونگی اتصال زبان برنامه نویسی python به این دیتابیس و ایجاد جدول و درج و ویرایش و حذف و فراخوانی داده ها، آموزش خاتمه می یابد.

حاصل این دوره: یادگیری عملی دیتابیس SQLite و چگونگی ارتباط زبان های برنامه نویسی به SQLite