آموزش پایگاه داده اس کیو ال لایت SQLite



آموزش پایگاه داده اس کیو ال لایت SQLite

آموزش پایگاه داده اس کیو ال لایت SQLite

آموزش پایگاه داده اس کیو ال لایت SQLite در اندروید با کاتلین – (برای مشاهده نسخه کامل آموزش به لینک زیر مراجعه کنید)
https://fdrs.ir/t56c

0:00:00 درس یکم: معرفی پایگاه داده SQLite
0:06:07 درس دوم: آشنایی با مفاهیم پایگاه داده‌های رابطه‌ای
0:15:35 درس سوم: پیاده‌سازی پایگاه داده SQLite
0:28:46 درس چهارم: ایجاد جدول معلمین در پایگاه داده

پایگاه داده محلی برای ذخیره‌سازی دائمی اطلاعات در هارد سیستم کامپیوتری است. در جهان کنونی، نمی‌توان از اهمیت بانک اطلاعاتی برای نگهداری انبوهی از اطلاعات غافل شد، به ویژه در طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های اندرویدی که همواره نیازمند ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران در نرم‌افزار هستیم و اینجا است که استفاده کردن از پایگاه داده SQLite از یک ابزار مفید تبدیل به یک ضرورت می‌شود. در این آموزش، به پیاده‌سازی پایگاه داده SQLite در برنامه‌نویسی اندروید با استفاده از زبان کاتلین (Kotlin) خواهیم پرداخت. هدف نهایی توانمندسازی برنامه‌نویس در زمینه استفاده از پایگاه داده SQLite خواهد بود. لازم به ذکر است که پیاده‌سازی دیتابیس SQLite در این آموزش مرتب‌سازی شده یا به عبارت بهتر با استفاده از Clean Code انجام می‌شود. البته دلیل این امر فراهم کردن زمینه در جهت وارد شدن برنامه‌نویسان به معماری‌های مختلف نرم‌افزاری است.

هیچ برنامه‌نویسی نمی‌تواند اهمیت و ضرورت استفاده از پایگاه داده در جهت ذخیره‌سازی اطلاعات نرم‌افزار را کتمان کند. البته، برای نگهداری اطلاعات در نرم‌افزار، پایگاه داده‌های مختلف و فراوانی معرفی و عرضه شده است، اما همه این پایگاه‌های داده، قابلیت استفاده در برنامه‌نویسی اندروید را نداشته و سازگار با سیستم‌‌عامل اندروید نیستند. پایگاه داده SQLite بیشترین ارتباط را با سیستم‌عامل اندروید برقرار کرده و پایگاه داده منتخب گوگل برای برنامه‌نویسان اندروید است. با این تفاصیل، یادگیری دیتابیس SQLite و توانایی پیاده‌سازی آن در برنامه‌نویسی اندروید، بسیار کاربردی و حیاتی خواهد بود.

ذخیره‌سازی اطلاعات حیاتی کاربر نظیر نام کاربری یا رمز عبور با استفاده از سیستمی مانند Shared Preferences بسیار خطرآفرین خواهد بود، چرا که این سیستم از هیچ‌گونه امنیتی برای ذخیره‌سازی داده‌های نرم‌افزار استفاده و پشتیبانی نمی‌کند. پس ذخیره‌سازی اطلاعات مهم کاربر در پایگاه داده SQLite یکی از واجبات کار هر برنامه‌نویس اندرویدی است. البته استفاده کردن از پایگاه داده SQLite و انجام چهار عمل اصلی دیتابیس یعنی ایجاد کردن، خواندن اطلاعات، ویرایش داده‌ها و حذف کردن داده‌ها آنچنان هم ساده و بی‌دردسر نخواهد بود. برای انجام کارهای مذکور باید از کلاس‌های مختلف و متدهای متنوعی استفاده کنیم که در این فرادرس به آموزش پیاده‌سازی و استفاده از آن‌ها خواهیم پرداخت.

آموزش پایگاه داده اس کیو ال لایت SQLite در اندروید با کاتلین – (برای مشاهده نسخه کامل آموزش به لینک زیر مراجعه کنید)
https://fdrs.ir/t56c